Plázs: Nem is okoz depressziót a dohányzásról leszokás | kleopatrasuli.hu

A dohányzásról való leszokás megkísérli a depressziót, Női Egészség Éve 2020

Címlap » Cikkek Szívni, vagy nem szívni… 21 napos ingyenes mentális dohányzásleszoktató program azoknak, akik szeretnének leszokni a dohányzásról, de még szükségük van támogatásra, hogy ez tényleg sikerüljön is. Az élvezet lehet, hogy megéri, de az ammónia titokban és lassan öl! Előbb vagy utóbb, de mindenki leszokik, ne várja meg, amíg késő lesz A leszokás egy végtelennek tűnő harc, hiszen az ellenség mi magunk vagyunk. És amíg nem tudjuk legyőzni magunkat, addig mindig a rosszabbik énünk kerekedik felül.

Nehéz leszokni? George Bernard Shaw egyszer azt mondta, hogy mi sem könnyebb, mint leszokni a dohányzásról, hiszen ő már többször is megtette. Jól fejezi ki ez a groteszk mondat a lényeget: a dohányosok egyszer biztosan, de inkább többször is megkísérlik a dohányzás abbahagyását.

Olvasási mód:

Segítség nélkül azonban ezek a kísérletek többnyire kudarccal végződnek. Néhány napos, vagy jó esetben néhány hónapos szünetet követően újra rágyújt a leszokni próbálkozó. Jó idő telik el, mire újra megerősödik az elhatározás, és ismét megpróbálkozik a leszokással.

Ezek a nagy elhatározások általában valamilyen nevezetes naphoz, születésnaphoz, évfordulóhoz kötődnek, de sokszor az újév első napját választják a cigaretta elhagyására.

Sokan úgy gondolják — az orvosok is —, hogy a leszokás akaraterő kérdése csupán. A segédeszközök használata megkérdőjelezi ezt az erőt, a gyengeség jeleként értékeli azokat.

Ez az érzés rontja a legközelebbi leszokási próbálkozás esélyeit is, hiszen már kishitűen, a siker csekélyebb reményével vág bele a dohányos a cigaretta elleni küzdelem megvívásába. Fontos, hogy a dohányosok elfogadják a segítséget, s megfelelő módon alkalmazzák azokat a készítményeket, amelyek átsegíthetik őket a leszokást követő nehéz időszakon. Miért olyan nehéz a leszokás? A dohánynövény egyik kémiai anyaga, a nikotin felelős azért, hogy a dohányosok rövidebb vagy hosszabb idő, évek, esetleg évtizedek alatt hozzászoknak a cigarettázáshoz, és már csak nagyon nehezen tudnak lemondani róla.

Ez az állapot az úgynevezett nikotinfüggőség.

Mi történik veled, ha abbahagyod a cigizést és soha többé nem gyújtasz rá?

Ez olyan, mint a kábítószer-függőség, hasonló, sőt bizonyos értelemben még erősebb a dohányzásról való leszokás megkísérli a depressziót, mint a dohányzásról való leszokás megkísérli a depressziót a kokain vagy a heroin okoz. Ugyanúgy az agy egy bizonyos területén úgy hívjuk, hogy a közti agyban biztosít kellemes érzetet keltő hatásokat.

A cigaretta megszívását követően a tüdőbe került cigarettafüstből a nikotin felszívódik, majd a vérárammal másodperceken belül az agyba jut. Ilyen kötődés az, ha valakinek csak akkor van rendben a reggeli emésztése, ha megissza a kávéját, s azt követően elszív egy cigarettát.

Ilyen az is, ha valaki már rögeszmésen hisz abban, hogy akkor jön a reggeli busz, ha rágyújt a megállóban. Ilyen az, ha egy dohányosnak hiányoznak a kézmozdulatok, amelyek a rágyújtással járnak, hiányzik a szájából a cigaretta érzése. A nikotinfüggőség, illetve a függőség erősségének kimutatására szolgál a Fagerström-féle Nikotin Dependencia Teszt.

Leszokás a dohányzásról: ezek a módszerek váltak be

Ez egy egyszerű kérdőív, amelynek a kérdéseit egy ábrán mutatjuk be. A két legfontosabb kérdés, amely alapján nagy közelítéssel meg lehet bárkinek állapítani — akár saját magán is — a kialakult nikotinfüggőség mértékét, a naponta elszívott cigaretták száma és az, hogy reggel mennyi idő telik el az első cigaretta elszívásáig.

Ezt a három szót felejtsd el, ha le akarsz szokni a cigiről

Ha valaki az ébredést követően fél órán belül nem gyújt rá, annak nagy valószínűséggel nincs nikotinfüggősége. Ellenkezőleg: aki fél órán belül, és még pontosabban minél rövidebb időn belül kénytelen rágyújtani, az függőségben szenved. Az utolsó, késő esti cigarettát követően ugyanis az éjszakai álomban még a legelvetemültebb dohányos sem képes rágyújtani.

A nikotinfüggőség megállapítása azért olyan fontos, mert ennek alapján a dohányzásról való leszokás megkísérli a depressziót kiválasztani a legmegfelelőbb leszokási módszert.

a dohányzásról való leszokás megkísérli a depressziót

A nikotinfüggőség ugyanis betegség. Ezt ugyanúgy meghatározott módon, meghatározott gyógyszerek, készítmények segítségével, szakértő orvos felügyeletével lehet és szükséges kezelni, mint a kábítószer-függőséget.

Senki nem gondolja, hogy a heroinfüggő kábítószer-élvező saját magától, pusztán csak a dohányzásról való leszokás megkísérli a depressziót segítségével képes kigyógyulni a betegségéből.

a dohányzásról való leszokás megkísérli a depressziót miért javul a dohányzásról való leszokás

Akkor miért hisszük azt, hogy a hasonló élettani mechanizmus útján létrejövő nikotinfüggő dohányos képes lesz megszabadulni a szenvedélyétől segítség nélkül, csak az akaraterejére támaszkodva?! Az nem kétséges, hogy a páciens és a tanácsadó szakember együtt képes a leszokásra. A legjobb segítség sem ér azonban semmit akkor, ha a dohányosban nincs erős elhatározás.

Ebből a szempontból tehát igaz az, hogy akaraterő és kellő elszántság nélkül nem lehet leszokni. De ez csak az egyik, igaz alapvető feltétele a leszokásnak.

  • Új gyógyszer a dohányzásról
  • Hogyan szokjunk le a dohányzásról? - Tüdőkleopatrasuli.hu - Tüdőbetegek hír és közösségi portálja

A másik az egyéni igényhez igazított támogatás. Segítség nélkül is sikerülhet? Sok dohányos, aki dohányzási kódolás Surgutban sikeresen leszokott, állítja, hogy nem volt szüksége külső segítségre, egyszerűen elhatározta, hogy le akar szokni, és egyedül sikerült megküzdenie a nehézségekkel, a megvonási tünetekkel.

Nem is okoz depressziót a dohányzásról leszokás

Ez részben igaz is lehet, de valójában segítség nélkül neki sem sikerülhetett volna! A segítségnek azonban különböző formái lehetnek. Segítség az is, hogy a dohányos környezete, családja, barátai nagyobb türelemmel viseltetnek a nehéz napokban.

hogyan lehet leszokni az anasha dohányzásról

Igyekeznek együttműködni, elnézőbbek az ingerlékenységgel, esetleges dühkitörésekkel szemben. Elkerülik az olyan programokat, amikor dohányosok lehetnek a társaságban. Ez is egyfajta segítség, de ez csak olyan esetekben vezethet sikerre, ha nincs nikotinfüggőség, vagy a mértéke enyhébb. Közepes vagy súlyos függőség esetében már mindenképpen szükséges a külső segítség is. Ez is lehet természetesen gyógyszermentes, ha megfelelő program keretében, szakember vezetésével történik a leszokás. Ilyen lehet például a személyes magatartásorvoslási segítség vagy a csoportterápia.

Erősebb függőség esetében azonban mindenképpen tanácsos igénybe venni valamilyen, a leszokást támogató nikotintartalmú vagy nikotinmentes készítményt is.

a dohányzásról való leszokás megkísérli a depressziót

Összefoglalás A tartós dohányzás függőséget, dependenciát eredményezhet, amiért a nikotin a felelős. Ez hasonló a kábítószer-függőséghez.

a dohányzásról való leszokás megkísérli a depressziót

A nikotinfüggőség betegség. Nem lehet azt várni, hogy az, aki nikotinfüggőségben szenved, segítség nélkül, pusztán a saját akaratából képes legyen leszokni a dohányzásról. Segítséget nyújthat a türelmes környezet és a szakember egyaránt. A függőség mértéke meghatározható.

a dohányzásról való leszokás megkísérli a depressziót

Erre a célra szolgál egy egyszerű kérdőív, a Fagerström-féle Nikotin Dependencia Teszt. Ennek segítségével lehet megfelelő leszokási módszert ajánlani a leszokni vágyóknak. A függőség alapján ajánlhatók a gyógyszermentes vagy a gyógyszeres leszokási módszerek.